Debatten om GMs räddningsplan går vidare. I den ingår som bekant inte SAAB. GM och dess vd Rick Wagoner vill man att Svenska skattebetalare ska stå för notan i stället. Maud Olofsson avvisar Rick Wagoners erbjudanden om att staten ska ta ansvar för SAABs förluster, enligt Svd.
GM har totalt begärt totalt 280 miljarder kronor i stöd från olika regeringar. Det ska jämföras med GMs totala marknadsvärde på börsen som är cirka 68 miljarder kronor.
I en tidigare bloggpost i går sa vi att GM inte har gjort sin hemläxa. Inget nytt har framkommit som ändrar den bilden.
När man läser den sk överlevnadsplanen är det svårt att förstå att koncernchefen Rick Wagoner har en MBA från Harvard Business School. Rapporten till kongressen duger inte som examensarbete på Handelshögskolan.
Rick är en långvägare inom GM. Han har tidigare varit chef för finanserna inom GM koncernen, som han tillträdde 1992. 2000 blev han CEO och ordförande i styrelsen 2003.
Bland Wagoners meriter som ledare kan nämnas utvecklingen av aktiekursen. Den var vid hans tillträde 60 dollar. I går var den 2,18 dollar. Det är en nedgång på cirka 96,4%.
Marknadsvärdet på GM är nu tillbaka på 1955 års nivå.
Hans totala ersättning var 2007 14,415 miljoner dollar. Inte dåligt när aktieägarna förlorat nästan allt.
I samband med att han såg vartåt det barkade tog han Businessjeten till Washington för att berätta om hur illa allt var. Politikerna tyckte då inte att det var så synd om honom eller GM.
Snabbtänkt som han var samåkte han med sina vd kompisar till Washington nästa gång han kom på tiggarresa.
När Rick dök upp gång nummer två hade varesig han eller de andra vdarna från Detroit pappren klara. Politikerna i kongressen ville därför inte besluta om stödåtgärder för längre tid. Rick fick i stället pengar som räcker mars månad ut.
Nu kommer planen som politikerna efterlyst. Redan efter en snabb genomläsning tycker de flesta att underlaget är för dåligt. Det finns för mycket önsketänkande kvar i planen.
Ordet miljöbil kunde knappt denne man stava till för ett år sedan. Nu har Rick blivit miljöbilshjälte, i vart fall i ord.
Maud Olofsson gör rätt som inte köper en begagnad bil av denne man.
Att staten inte är lämplig att äga och driva företag är ganska uppenbart. Staten ska speciellt inte gå in i verksamheter där underlagen är så tveksamma som de är i detta fall. Om SAAB ska överleva krävs det att en branschaktör är villig att ta risken och eventuella vinster.
Finns det ingen som är beredd till det är tyvärr hoppet ute.
Att SAABs vd Jan-Åke Jonsson är ute på tiggarstråt tillhör scenbilden. Han är sannolikt Sveriges betalde tiggare. Hans trovärdighet däremot är extremt begränsad. Håll i pengarna!