11132024Huvudnyheter:
Senaste kommentarer

SOS från DN?

Peter Wolodarski hade nog många förhoppningar om. 

Dagens signerade artikel på DN opinion gör att dessa definitivt är begravna, länk. Hans så kallade ”uppgörelse med parasiterna” är ett sätt att förtränga verkligheten. 
Det sker en förändring  av beteendet hos kunderna. De smarta analyserar hur de förändringarna ser ut och förändrar sitt beteende. Kunderna eller läsarna är beredda att betala för andra saker än vad de var för något år sedan. Den kloka chefredaktören anpassar sig till den förändringen på marknaden. 
Den okloke agerar som kapten Edward John Smith på Titanic. Han har full fart mot isbergen. Därför riskerar fartyget att sjunka snabbt.

På nätet förmedlas nyheter. Det gör det genom TVs gratis text-tv också. Överlevarna bland betaltidningarna är de som har fördjupande och analyserade artiklar. En tidning som är baserad på en tryckpress är i dag alltid för långsam för att förmedla nyheter tillräckligt snabbt. Det borde Wolodarski inse. Nätet däremot är snabbt och effektivt för att förmedla nyheter.
Wolodarskis analys av the Pirate Bay är skrämmande inkompetent. Det han beskriver i artikeln har ingenting med the Pirate Bay att göra. 
I stället är the Pirate Bay en distributionsplattform. Den kan användas i marknadsföringssyfte. Den kan användas för dem som önskar förmedla något, för frivillig betalning eller gratis. The Pirate Bay är lika lite skyldiga till upphovsrättsbrott som Volvo är ansvarig om någon använder en sådan bil för ett bankrån. 
Med Wolodarskis resonemang borde Metro och Tidningen City förbjudas. De påminner mer om hans beskrivning av the Pirate Bay.
Sanningen är att Wolodaski gör en produkt som allt färre vill betala för att läsa. Som konsekvens av detta vill allt färre annonsörer använda sig av Dagens Nyheter som annonsmedium. Han försöker lägga över ansvaret för sitt misslyckande på andra. 
Där påminner han om Mona Sahlin och Wanja Lundby-Wedin.
DN är ett sjunkande skepp, kanske kommer det bara att överleva på nätet, kanske ändrar man strategi och får så hög kvalitet att människor vill betala för det som står i tidningen. 
Det kan också vara så att nätet och papperstidningen byter plats. 
Förr var nätet marknadsföring för att köpa tidningen. I framtiden kan papperstidningen vara marknadsföringen för att logga in på nättidningen. Många läsare på nätet ger bättre annonsintäkter. Det krävs en ny affärsmodell. Det vill inte Wolodarski inse därför håller han högsta hastighet mot det isberg han inte ser.
Den 14 april 1912 klockan 23.30 förliste Titanic med kapten Smith som befälhavare. Frågan är när DN förliser? Befälhavare är Thorbjörn Larsson och Peter Wolodarski. 
Ska vi tolka Wolodarskis artikel i dag som ett SOS?

Vad händer nu?

Senaste artiklarna

Lämna ett svar

Lämna en kommentar