I en artikel i Dagens Nyheter ställer Alex Schulman frågetecknen kring bloggen, dess inflytande och behovet av den, länk.
Han ifrågasätter om bloggarna sätter agendan för samhällsdebatten. Tesen är att gammelmedia gör det.
Att det finns 60.000 aktiva bloggare viftar Schulman bort med en axelryckning.
60.000 nya opinionsbildare det är ganska enormt. Att sedan de olika sociala medierna stöttar varandra och skapar en enorm genomslagskraft verkar inte bekomma herr Schulman.
Vi vet att mediekonsumtionen har förändrats. De yngre lägger allt mindre tid på sk gammelmedia eller papperstidningen om man så vill. I stället lägger de tid på sociala medier. Detta verkar nämnde Schulman inte heller bry sig om.
Om 5% av svenskarna dagligen läser bloggar kan man fråga hur många som läser tidningarnas debatt och ledarsidor. Det är sannolikt inte fler än 5%. Som jämförelse kan nämnas att antalet medlemmar i de politiska partierna är cirka 1% av befolkningen. Åsiktsbildning och debatt utövas av ett litet fåtal. Det bloggosfären har gjort är att bredda den gruppen något.
Detta är i sig lovvärt.
Att debatten om integritet engagerar människor visar om inte annat EU valet. Fildelning och FRA frågan gjorde att nästan 8% röstade på piratpartiet. Det motsäger Schulmans påståenden.
Om Schulman kan man säga att han är onödig. Det är inte bloggosfären. Har behöver gammelmedia för att sprida sitt budskap och bygga sitt varumärke.
Gammelmedia och bloggosfären drar däremot ömsesidig nytta av varandra.
Andra bloggar: Utsikt från höjden, bloggtidningen,