Affären är på 1 miljarder euro. Det innebär också att man vill ha bort så mycket som möjligt av överkapaciteten i Europa. SAABs cirka 100.000 bilar per år är en del av detta. Här har GM själv möjligheten att aktivt påverka skeendet.
Det mesta talar för att affären började slutförhandlas i slutet av förra året. Samtidigt visste man inte om den verkligen skulle gå i mål. Därför gav man av politiska skäl, under hand klartecken till den turkiska intressenten Brightwell. Du när affären med Citroen-Peugot är klar är intresset borta.
Följdriktigt drar då Brightwell tillbaka sitt bud, länk.
Därigenom försvann med all sannolikhet möjligheten till en bilproduktion i Trollhättan.
Detta kan vi kalla det definitiva ”exit SAAB”.
Det finns vissa möjligheter till teknisk utveckling i den gamla SAAB fabriken, men sannolikt inte mycket mer.
I april månad lär den tidigare SAAB ägarenVictor Muller dyka upp på ett så kallat edgångssammanträde i Vänersborgs tingsrätt. Sedan är detta äventyr över för honom, såvitt han inte som ryktena säger kommer att stämma både rekonstruktören, Guy Lofalk och ja, ni läste rätt GM. I det första fallet talar vi miljonbelopp och i det andra miljardbelopp.
Riktigt över är det inte ännu med SAAB