Under många år var typograferna de som skapade medielandskapet. De var högt betalda. I många fall bättre betalda är journalister och andra. De var förutsättningen för att tidningen skulle komma ut. 1986 ersatte mediemogulen Rupert Murdoch med datorer i samtliga sina tidningar i Storbritannien, USA och Australien. 6.000 anställda vid Murdochs tidningar förlorade sina jobb i ett penndrag. Det finns ingen anledning orda vidare om vad detta betydde för lönsamheten i tidningsindustrin.
I dagens medielandskap blir journalisternas plats i sammanhanget mindre. Självklart är det inte riktigt korrekt, men mycket av deras ålderdomliga arbetssätt håller på att bli det. Produktiviteten är i många fall låg bland journalisterna, även om den har ökat genom utmaningarna från internet. Ett jobb inom media som snart är utrotat är tidningsutbäraren. Distributionen sker allt mer på nya sätt, länk.
Inom flygindustrin ser vi att behovet av piloter minskar. Inom den militära sektorn är det inte längre hjältar i jaktplan som utför de farliga uppdragen. Det är tv-spelsvirtuoser långt borta på en annan kontinent. De obemannade planen, drönarna och dem som styr dessa har kommit för att stanna. Inom transportsektorn kommer vi att se allt fler typer av förarlösa fordon eller där datorn har den största kontrollen.
Skälen till varför människan förvisas till att bli passagerare är många, säkerhet är ett av dem, ett annat är ekonomi.
I historiens vitrinskåp kommer snart yrkestitlar som busschaufför, lastbilschaufför, piloter, styrmän, kapten att stå sida vid sida, på rad och minna om en flydd tid.
Tekniskt är det mesta av detta möjligt redan i dag. Kommersiellt kommer utvecklingen att ta fart på allvar inom en tioårsperiod.
En sidoeffekt av detta är vad som kommer att ske med människans bäste vän, bilen. Frihetssymbolen nummer ett kommer inte längre att fungera som metafor. Bilen blev synonym med frihet eftersom den styrdes av människan som kunde improvisera och känna sin makt. Av T-fordar, Volkwagen över till Sveriges egna SAABar och Volvo har altid funnits en doft av frihet. Med fler hästkrafter gärna kombinerad med en myt har det skapats statussymboler. De har haft namn som Rills-Royce, Bentley, Mercedes-Bentz, Osca, Hispano Suiza, Porsche, Lamborgini, Spyker, Maserati och Ferrari. Som styrda av datorer och omöjliga att köra för fort kommer de snabbt att mista mycket av sin dragningskraft. Inte som hur det var när människan styrde dem själv, där kommer myterna att skapas.
I det korta perspektivet läser vi sällan om dessa stora trender. I stället är fokus på det som ligger närmast, ett årsbokslut, länk, statistik eller en ny order. De stora trenderna fångas sällan.
Kommersiellt är hela transportsektorn i en utmaning som kommer att slå ut i dag livskraftiga företag och ge nytt liv till döende. Kartan kommer att ritas om. Börskurserna kommer att skapa nya förmögenheter och utradera andra.
Människan kommer att finna nya symboler för sin frihet och andra kommer att ställas undan.