02172019Huvudnyheter:

MENINGAR OCH REFLEKTIONER OM HUR VI FORMAR VÅR VÄRLD OCH VÅRT VARANDE, I DET STORA OCH DET LILLA, I DET AVLÄGSNA OCH DET NÄRA

Jan Åke Jonsson – Offer eller förövare?

Tre toppchefer i ett av Sveriges större och mera välkända företag grips. Bolaget har gått i konkurs. Mannen som enligt media räddade bolaget från konkurs vid en tidpunkt och lyckades skjuta fram den grips. Han är också hjärnan bakom den affärsplan som förlängde livet på bolaget med kanske två år.

Att grundförutsättningen, affärsplanen hade luft i sig och var orealistisk har visat sig med all tydlighet. För detta fick den ansvarige sparken. Han avgick inte frivilligt. Redan när det gäller affärsplanen borde en hel del journalister ana oråd. Är detta verkligen den helyllekille som man okritiskt utmålar honom som. Kanske är denna man mer förslagen och slug än vad de flesta anat?

Mannen i fokus är SAAB Automobiles tidigare VD Jan Åke Jonsson, länk, länk.

När åklagaren griper honom, chefsjuristen Kristina Geers  och finanschefen Karl Gustav Lindström talas det om stora belopp, länk. I sammanhanget borde det betyda mer än några tiotals miljoner kronor. I stället borde det handla om hundratals miljoner kronor, länk. Då talar vi inte längre om arvoden till styrelseordföranden och en designer. I stället talar vi om ett system. Sannolikt ett system för att öka likviditeten i en närmast tom kassakista. Transaktioner med moms är då det mest sannolika.  En sådan konstruktion kan knappast ha uppfunnits av en Holländare. Den bör vara skapad av människor med förståelse för systemen i Sverige. Det gör att den Svenska ledningen är mest sannolikt ensam misstänkt nu. Dagens Industri delar uppenbarligen vår åsikt, länk.

I stället riktar media blicken mot den som är frånvarande. Den som inte tas in till förvar. Granskningen i SAAB affären har hittills fokuserat på en flygande holländare, länk, länk, länk. Sannolikt har han inte gjort allt helt rätt. Det finns säkert kritik att rikta mot honom. Det kan vara så att han också tas till förhör och delges misstanke om brott. Då är det sannolikt mera hanterbara belopp och transaktioner mellan honom och SAAB som det då gäller.

Systemen, strukturerna och förutsättningarna för affären mellan GM och Spyker är SAAB Automobiles ledning med Jan Åke Jonsson i spetsen helt ansvarig för. I den ingick de tre nu gripna. Den flygande Holländaren hade aldrig var sig tid eller ro för att förändra dessa.

I detta nya kapitel av historien kring bilföretaget SAAB kanske vi får veta vem som lurade vem. Det kan bli en högst oväntad historiebeskrivning som väntar.

Vad händer nu?

Relaterade artiklar

Lämna ett svar

Lämna en kommentar