04182024Huvudnyheter:
Senaste kommentarer

Dags för bilmässa i Frankfurt

Bilmässan i Frankfurt har börjat. En del talar om att botten är nådd. Bilkrisen blir inte värre, länk. I vart fall om man får tro en del av biltillverkarna själva. Mycket talat för att marknaden intalar sig en bättre framtid än verkligheten erbjuder.

Inför mässan presenterar Mercedes en bil som kan köra sig själv, länk. Man har låtit den aktuella bilen köra tio mil. Det har den klarat utan problem. Enligt Mercedes är utmaningen inte längre priset för tekniken. I allt  väsentligt kan man nämligen om att använda standardkomponenter.

Utmaningen är i stället lagstiftningen. Den omöjliggör nämligen ännu så länge en rationell användning av en bil som kör sig själv. En annan utmaning som man inte talar högt om är vad konsumenterna på kort sikt tycker om en bil där föraren är överflödig. På kort sikt är detta sannolikt inte ett försäljningsargument. I stället kommer man att tala om ”ökad passiv säkerhet”. På längre sikt kommer säkert lagstiftarna att föredra datorer som förare framför människor. Att detta kommer att skaka om bilindustrin är ingen överdrift.

Annars är rykteskarusellen igång om vem som köper vem. Fiat är inte med på bilmässan. Det tolkas som att ett fullständigt uppköp av Chrysler, länk är mycket nära förestående. Vilka som är de industriella synergierna av affären kan man fråga sig? Det är två biltillverkare med stora problem som slås ihop. Normalt sätt är två små svarta hål tillsammans ett stort svart hål. Ledningen i Fiat verkar inte dela den uppfattningen.

Sverigebekantingen Victor Muller och hans Spyker lämnar börsen. Man tror nämligen inte att man kommer att nå upp till de krav som ställs på ett börsbolag i Holland.

Läget på elbilsmarknaden börjar ljusna. Bilarna har gått ned i pris och aktionsradien har ökat väsentligt. Om detta räcker långsiktigt är oklart.

Om lyx- och superlyxtrenden på den Kinesiska marknaden består återstår att se. Annars är det hit biltillverkarna riktar sina blickar för att få avsättning för den lyx som Europeer inte längre anser sig ha råd till.

I Europa verkar slagordet vara: gärna en och enbart en premiumbil, men inte mer. Läget för tillverkarna av bilar i segmentet under har inte förbättrats. Man lever på lånad tid. Frågan är när GM släpper  Opel och Citroen, Peugeot och Renault inte längre orkar? En sak är klar. Det är inte långt dit.

För Svensk del är frågan om Volvo klarar sin likviditet. Resultatet lär inte blir positivt för 2013, vad än VD Håkan Samuelsson säger. Om det vill sig riktigt illa är detta sista hösten med tillverkning av Volvo i Sverige. Med 3-5 miljarder i likviditetstillskott kan det fortfarande produceras Volvobilar i Sverige. Frågan är bara vem som vill stoppa in dessa pengar?

Visst, det är en spännande bilhöst vi går till mötes.

Vad händer nu?

Senaste artiklarna

Lämna ett svar

Lämna en kommentar