Så stängde skolinspektionen Lundsbergs skola under 6 månader. Beslutet var ganska väntat. Skolans ledning har gjort en del, men inte tillräckligt för att komma tillrätta med okulturen på skolan. I och för sig är beslutet överklagat till kammarrätten.
Vem som är främst ansvarig kan man diskuteras. Rektor Staffan Hörnberg får sparken av styrelsen, länk, länk. Frågan är bara om rektor hade mandat att göra mer än vad han gjorde? Kanske fick han inte heller göra mer än det som gjordes. Styrelsen med ordförande Marie Wallenberg avgår också, länk, länk. Nu måste nya krafter lyfta skolan till 2010 talet. Kanske måste en del medarbetare också bytas ut för att klara kraven.
Det är självklart att stängningen upprör. De som blir lidande är eleverna på skolan. Eleverna är det faktiskt synd om.
Mot detta står misshandel och våldsbrott som nu utreds av åklagare. Detta hör självklart inte hemma i en fungerande skola, länk. Man får hoppas att skolinspektionen nu konsekvent kommer att använda sig av stängningshotet när det gäller både offentliga och andra skolor när man upptäcker grava missförhållanden.
Ett av de stora problemen med Lundsbergs skola är det förändringsmotstånd som funnits. Det är i och för sig inte unikt för Lundsbergs skola. Skolan är inte lätt att förändra. I Lundbergs fall gäller det framförallt beteenden som kanske var acceptabla för 30-40 år sedan har levt kvar. Gamla icke acceptabla värderingar har inte ersatts med nya och goda. Samtidigt verkar inte skolans ledning tillräckligt tydligt ha definierat ”kärnvärdena”
Bristen på transparens har dessutom bidragit till stängningen. När detta är skrivet är det värt att komma ihåg att skolan har värden som är värda att bevara. Därför är det också en förlust att skolan stänger. Mycket talar för att den stänger för gott. Med risk för rättsprocesser i dess kölvatten, länk. Hindren kommer att vara allt från ekonomi, till balansgången mellan bevarande av kompetens och förnyelse av den. En livsviktiga fråga är om skolan kommer att har vidtagit tillräckliga åtgärder för att anses ha följt lagen.
Stängningen av Lundsberg blir också till en paradox. De partier som en gång drev på för för att fler typer av anordnare skulle kunna driva skola stänger nu själva symbolen för de privata skolorna. Det sker inte utan problem. För folkpartiet innebär stängningen att man kommer att förlora i väljarstöd. Hur mycket är svårt att veta.
En socialdemokratisk regering hade haft mycket lättare i en situation som denna. Man kanske skulle ha skördat en del politiska poänger på ett beslut som detta. Visserligen är det formellt inte regeringen som fattat beslutet, men det lär vara förankrat hos den. Regeringen har agerat med integritet. Det ska den ha heder av. Trots att en del kommer att tala om beslutet som en akt av socialism. Samtidigt är det en del obehagliga strömningar som kommer till ytan och en del närmast pinsamma förenklingar, länk.
Det skolinspektionen gett sig på är en symbol. Man har med lagens hjälp konstaterat att skolan inte följer den. Symbol eller ej spelar då ingen roll.
Det Svenska samhället har många symboler. Inte minst industriella. En del av dem överlever inte om de inte håller jämna steg med utvecklingen.
Förändringstakten i samhället är hög. Det blir en allt viktigare uppgift att fundera över vad som är kärnvärden och vad som måste sorteras ut. Då blir det värdena bakom symbolerna som måste skärskådas. På det industriella området försvann SAAB för snart två år sedan. Värdena bakom bolaget och då avser jag inte främst de ekonomiska, men även dessa höll inte i 2010 talet. Det är viktigt att inte göra om 1960 och 1970 talens ohämmade förnyelse som slog sönder ett antal värden i samhället.
Lundsbergs skola får nu en chans att plocka fram värdena som är värda att bevaras och förnya där det behövs. Utmaningen är stor, men chansen finns att man lyckas. I annat fall kommer även Lundsberg att återfinnas på de Svenska symbolernas soptipp.