Martin Winterkorn är en av bilvärldens mest inflytelserika och kanske mest framgångrika makthavare. Han är VD för Volkswagen-koncernen. Framgångarna har varit oerhörda. Samtidigt har det varit turbulent mellan ägarna.
Maktkamp efter maktkamp har Winterkorn vunnit. Senast var det Porsche-arvingen Ferdinand Piëch som förlorade en maktkamp mot honom. Nu är spelplanen ändrad. Winterkorn är ertappad som fuskare. Det kommer att få stora konsekvenser.
Du kan göra mycket tokigt. En sak bör man alltid undvika och det är att fuska. Den sanningen gäller i idrotten där fuskarna, de som dopat sig faller i onåd. Inte sällan också i glömska. Då spelar det ingen roll om du åkt cykel och heter Armstrong eller sprungit häck och växlat till bob och heter Engqvist. Dina framgångar blir raderade.
I näringslivet är fusk också det farligaste någon kan syssla med. Volkswagens programvara som manipulerade avgastester är en katastrof inte bara för världens mest framgångsrika bilkoncern, Volkswagen. Det är en katastrof för hela bilindustrin. 110 miljarder i förlorat börsvärde på en dag för Volkswagenkoncernen är ofattbart. 25% av börsvärdet utraderat på en dag.
Självklart kommer högste chefen Martin Winterkorns fusk starta en våg av nya misstankar. Andra av bilindustrin sanningar kommer att ifrågasättas.
Varför sa bilindustrin att elbilar med lång räckvidd var en omöjlighet? Det gällde ända till uppstickaren Tesla sa att 50 mil klarar vi. Insiktsfulla bedömare visste varför. Elbilar slits för lite. Därför var intresset av prestanda på elbilar minimalt. Tillverkarna visste att kartan för bilindustrin skulle ritas om med elbilar. Det fanns bara en sak som gällde. Stoppa dem!
Skandalerna hann aldrig slå mot bildindustrins hjärta. Tekniska misstag som Volkswagen Passats DSG växellådor är en mild västanfläkt av hur bolaget försökt lura de amerikanska myndigheterna.
Nu krävs pudlar. Inte bara en. Nej, det krävs en hel pudelfabrik. De Amerikanska myndigheterna har varit misstänksamma, länk. Böterna kommer att bli enorma, länk. 37 500 dollar per fuskbil blir 18 miljarder dollar. Det är stora pengar som bilkoncernen kan tvingas betala.
Martin Winterkorns framgångssaga riskerar att bli raderad. En fuskare har nämligen förlorat rätten till sin framgångssaga.
Att man inte kunde lite på en begagnad bilförsäljare visste vi. Frågan numera är om någon bilförsäljare av vad slag det vara må, stor eller liten, ny eller begagnad är värd att lita på?