11152024Huvudnyheter:
Senaste kommentarer

Varför inte gränskontroller mot Tyskland och fri rörlighet i Norden istället?

Denna artikel är skriven av skribenten och debattören Henrik Alexandersson. Henrik är välkänd för läsarna av Mårtenssons meningar som en debattör med liberala förtecken. Denna artikel är också publicerat på Henrik Alexanderssons blogg länk

Det är en märklig form av transportöransvar som nu införs för tågen över Öresundsbron.

I andra sammanhang innebär transportöransvaret att den resande skall ha alla de dokument som krävs för att resa in i ett land. Men i det här fallet handlar det bara om att kunna uppvisa något slags identitetshandlingar. Vilket i många fall inte säger något om huruvida en person har rätt att resa in i Sverige.

Man kanske stoppar vissa flyktingar och migranter på detta sätt. Men på det hela taget kommer man ändå att behöva sålla ut dessa människor från övriga resande när tågen kommer till Sverige. Vad man gör är alltså att sätta upp dubbla kontroller. Vilket drabbar pendlare och regionen på ett orimligt sätt.

De redan överfulla och ofta försenade Öresundstågen kommer att bli kortare, trafiken kommer att bli glesare och resan kommer att ta längre tid. Dessutom kommer trycket att öka när andra tåg, som X2000, helt ställs in. Det kommer att bli kaotiskt.

Vad man ställer till med står inte i proportion till vad man eventuellt anser sig kunna vinna.

Politikerna borde nöja sig med gränspolisens kontroller när tågen väl kommer till Sverige. De är störande nog som de är.

En alternativ lösning vore att de nordiska länderna börjar tala med varandra och tillsammans tar kontroll över gränsen mellan Danmark och Tyskland. (Det handlar trots allt bara om en fem mil lång landgräns, följd av en tre mil lång fjord. Och det är något som danskarna ändå överväger att göra.) Även det kan bli stökigt, störande och kaotiskt. Men inte alls på samma sätt som om man hugger en storstadsregion som Malmö-Köpenhamn mitt i tu.

Henrik Alexandersson

Vad händer nu?

Relaterade artiklar