11112019Huvudnyheter:

MENINGAR OCH REFLEKTIONER OM HUR VI FORMAR VÅR VÄRLD OCH VÅRT VARANDE, I DET STORA OCH DET LILLA, I DET AVLÄGSNA OCH DET NÄRA

Företagen, värdegrunden, reklamen och Kakan

Ett antal vänsterprofiler, bland dem den kontroversiella Kakan Hermansson, har deltagit i en reklamkampanj för Comviq. Syftet sägs vara att få folk att lämna sina filterbubblor. Men istället blev folk upprörda, Kakan blev ledsen och hoppade av.

Tidigare i vinter spred Audi förvirring om sitt varumärke genom att använda Kakan i sin marknadsföring. Även då blev det buller och bråk, vilket slutade med att kampanjen plockades ner.

De senaste dagarna har vi kunnat läsa i reklambyråernas branschtidning Resumé att »värdegrund« har blivit en allt viktigare faktor när företag väljer byrå. Gissningsvis handlar det om att dessa företag vill framstå som korrekta, snälla och progressiva. Eller att tyckande konsulter fått dem att tro att så är fallet.

Frågan som då infinner sig är: Vilken värdegrund?

Kakan Hermanssons värdegrund tycks periodvis handla om hat och våld – även om det skall tilläggas att hon bett om ursäkt för i vart fall vissa uttalanden.

I ett bredare perspektiv brukar begreppet värdegrund nu för tiden definieras som »människors lika värde«, vilket ju låter trevligt. Men det är ett gummiartat begrepp, som kan betyda nästan vad som helst och som öppnar för subjektivitet. (En klarare, bättre och mer mätbar värdegrund vore i så fall principen om »allas lika rättigheter«.)

I sammanhanget måste man ställa sig frågan hur en eller annan värdegrund fungerar ihop med det reklamköpande företagets verksamhet och profil. En sådan analys tycks ofta helt lysa med sin frånvaro. Hur det tänktes när Audi anlitade Kakan är ett mysterium.

Det brukar inte bli särskilt lyckat när företag ägnar sig åt politik. Speciellt inte när det handlar om en påklistrad pose, som inte har någon direkt koppling till verksamheten. Det skapar förvirring, drar resurser från kärnverksamheten och sätter företagens anställda i en knepig sits.

The business of business is business. Vill man ändå stödja en eller annan politisk idé finns det bättre sätt att göra det än genom annonser och stortavlor. Och jag tror att den breda allmänheten är rätt tacksam om i vart fall inte denna samhällssektor deltar i den förnumstiga omskolningen av svenska folket.

/ HAX

Vad händer nu?

Senaste artiklarna