02282020Huvudnyheter:

MENINGAR OCH REFLEKTIONER OM HUR VI FORMAR VÅR VÄRLD OCH VÅRT VARANDE, I DET STORA OCH DET LILLA, I DET AVLÄGSNA OCH DET NÄRA

Varför just en snabbjärnväg?

Jag förundras över hur politikerna anser sig veta hur allt skall vara.

Just nu vill de bygga snabbjärnväg från Stockholm till Göteborg och Malmö. Inte riktiga snabbtåg, förstås. Utan sådana som stannar på varje större ort med självaktning. (Riktiga höghastighetslinjer ritas med linjal och tar inga hänsyn till kommunala egon.)

Det kommer att bli jättedyrt. Det kommer att spränga alla tids- och projektramar. Det kommer att tvångsmässigt inkräkta på människors egendom. Det kommer att driva gröningarna galna av kognitiv dissonans, när de inser att den nya järnvägen kommer att gå igenom något träsk där det finns bredkäftade grodor. Och tanken på att delvis finansiera projektet genom att låna ur pensionsfonderna känns svårt omdömeslöst.

Man kan naturligtvis bredda de befintliga stambanorna till tre eller fyra spår, där så är lämpligt och möjligt. Men en helt ny bana, med en helt ny banvall – det är en helt annan grej.

Sedan kan det kanske vara idé att fundera över om viktoriansk teknik över huvud taget är värd att satsa på. Om man vill ha snabbtåg, då finns det nuförtiden fungerande maglev-lösningar, med tåg som sticker iväg med upp till 500 km/h. Eller så kan vi åka rörpost med Superloop, om de får konceptet att fungera i verkligheten.

Eller varför överhuvudtaget mer järnväg i ett land som är för glest befolkat för att sådan skall löna sig? Med självkörande bilar och lite entreprenörskap kanske det är vägarna vi skall satsa på? Så att man kan ta en självkörande Ûber-pod mellan Stockholm och Göteborg. Med valfrihet mellan standardpod, businesspod och lyxpod. Om man inte har eller vill använda egen bil, vill säga.

Och när vi ändå är ute på vägarna… Den här hypen med elbilar kanske kan leda någonstans. Ivart fall för människor i storstad, som pendlar till jobbet. Men vi skall inte glömma bort att våra helt vanliga, befintliga bilar enkelt går att köra på el, vatten och CO2. Med »elektro-diesel« bör vår existerande fordonsflotta kunna köras som vanligt – helt CO2-neutralt. Och då faller ju ännu ett argument för en snabbjärnväg.

Som synes finns det en massa olika vägar utvecklingen kan gå. Därför stör det mig att politikerna går in och pillar och styr.

Människor kommer alltid att vilja åka mellan våra större städer, så ni skall nog se att marknaden löser det på något finurligt sätt – om politikerna bara slutar lägga sig i.

Om de trots allt bygger den där nästan-snabbjärnvägen – kom ihåg att vi då får två järnvägsnät att underhålla istället för bara ett.

Personfjärrtrafiken kanske passar på det nya nätet. Men det gamla måste fortfarande upprätthållas och hållas i gott skick för frakt- och regional persontrafik. Och om man inte förmår hålla ens detta enda system i dugligt skick idag…

Så jag är skeptisk till en ny snabbjärnväg. Men jag susar gärna fram i en bekväm, självkörande pod – driven med el eller elektro-diesel – i hög fart, längs fina motorvägar med trevliga rastställen längs vägen, för en fika och en bensträckare. När jag så önskar, efter egna behov.

Tänk utanför boxen. För regeringen kommer inte att göra det.

/ HAX

Vad händer nu?

Senaste artiklarna