Nuförtiden är det inte så många som minns kåsören Art Buchwald, som dog 20007. Han skrev under många år i The Washington Post. Buchwald fick Pulitzerpriset 1982 för sina enastående kåserier och kommentarer. Det var i sanning en rolig man.
En av hans kåserier som etsat sig fast i minnet var från epoken med Concordeplanen, alltså från 1976 och 27 år framåt.
Buchwald skrev om den första överljudsflygningen mellan London och New York. Fort gick det från London och till luftrummet ovanför någon av New Yorks flygplatser. Det tog timme efter timme. Köerna var närmast oändliga. Man såg målet, var nära, men kom inte fram. Planet cirklade runt för att vänta på landningstillstånd och det tog tid, lång tid. Det gick så lång tid att man bland annat tvingades införa ransonering av mat, vatten och toabesök. Slutsatsen var att det man vann på gungorna med överljudsplanet förlorade man på karusellerna. -Så varför ta Concorde?
När man hör de desperata potentiella kollektivtrafikanterna berätta om sina vedermödor förstår man. En dag har någon bestämt sig för att bli miljövän. Det ska bli bil enbart från bostaden och till en infarts- eller pendlarparkeringen, länk. Vederbörande har blivit en bättre människa.
Nu finns det ett aber. Det finns inga pendlarparkeringsplatser på första stället. Man kör till nästa plats, bara för att finna att även där är det fullt. Så fortsätter det. På pendlarparkeringsplats efter plats.
Några ger upp och gör som tidigare och tar bilen till stan. De kommer fort över sin idé om att vara miljömedvetna.
Andra kör långa sträckor för att till sist finna en parkeringsplats i Vaxholm eller Södertälje. Problemet för dessa blir dubbelt. De hinner knappt till jobbet före lunch och nästan direkt när man kommit till jobbet måste man lämna för att inte missa hämtningen på dagis. Dessutom har man släppt ut dubbelt så mycket koldioxid genom att ta bussen än att ta bilen direkt till stan. Inte fanns det någon infarts- eller pendlarparkeringsplats. Det var fullt.
Hur vore det om de stackars pendlarna fick tillräckligt med infarts eller pendlarparkeringsplatser. Om inte annat, så för miljöns skull?
I annat fall kan man ju ta bilen. Om inte annat så för miljöns skull.