De sista 72 timmarna har ritat om mediakartan i USA. I var fall när det gäller tryckta medier. Inte bara det. Några av de stora opinionsbildarna i världen har bytt ägare. Vi talar om tidningar som Washington Post, länk, länk, Newsweek och The Boston Globe, länk. Priserna är närmast obefintliga. Köpeskillingarna är pensionsskulderna och upp till 250 miljoner dollar. Detta för företag som bara för något år sedan värderades till miljarder dollar var och en.
Det mest spektakulära köpet är Amazones grundare Jeff Bezos köp av Washington Post, länk. Han personligen köper, inte det börsnoterade företaget utan papperstidningen. Den som i stort sett alla beslutsfattare i USA läser. För del delen också ganska många andra beslutsfattare i världen. Upplagan är relativt blygsam strax under 500 000 exemplar. Stort för att vara i USA. Det är inte antalet utan vilka läsarna är som spelar roll. Lönsamheten är obefintlig och inga vinster tycks finnas runt hörnet. Inte olikt situationen i Papperstidningssverige.
Frågan man ställer sig är varför?
Papperstidningen går sakta men säkert sotdöden till mötes. I vart fall i sin nuvarande form. Det är inte längre fråga om att förmedla nyheter. Det gör andra så mycket snabbare. I stället är det andra kvaliteter som måste lyftas fram, kommentarer och analyser. En smula nostalgi och taktilitet ingår också i konceptet.
I tidningarna ligger också en betydande mått av potentiell samhällelig förändringskraft. -Är det den Jeff Bezo är ute efter? Han är politiskt libertarian, eller vad som vi Svenskt vulgärspråk kallas nyliberal. Han har bekostat kampanjer för samkönade äktenskap och beskrivs som en av de mest intellektuella kapitalisterna i USA. Ett personligt intresse ligger säkert i botten.
Andra siktar in sig på prestigen i att äga en tidning på samma sätt som sitt eget privatjet. Ytterligare någon talar om ett Bezo har ett ess i rockärmen. Han förfogar över världens största distributionsapparat för böcker, Amazon med en marknadsandel på hisnande 25%. Finns det något här som andra inte har sett?
Ett antal opinionsbildare i form av pappertidningar är räddade av stormrika kapitalister. I vart fall för ett tag. Inte säkert att de får behålla sin form, men varumärkena kommer att finns kvar.
Utvecklingen i USA lär fortsätta i Sverige som är tidningstätt. En våg av nedläggningar lär vara nästa steg. Bland de stora tidningarna i Stockholm, Göteborg och Malmö ska minst två bort. I nästa kategori betydligt fler. De som lär klara sig bäst är de riktigt lokala papparstidningarna. Både Stampen i Göteborg och Bonniers har det tufft, stora skulder och snart sätter bankerna ännu större press på att få tillbaka sina pengar. Det kommer att skynda på processen
Köparna i Sverige är lätt räknade. Möjligen någon enstaka entreprenör och möjligen rika centerpartiet. Inte många har förmågan eller viljan att äga en opinionsbildningplattform som en papperstidning.
Förändringens vind har ökat i styrka och vinden kommer från väster.