Fredrik Arph avgår som vd för Volvo personvagnar, meddelar Svenska Dagbladet, Göteborgsposten, Affärsvärlden och e24.se.
Att han skulle få lämna var det väl ingen initierad som är förvånad över. Det är kanske mer förvånande att han suttit kvar så länge som han gjort. Förhållandet till ledningen har under det senaste året varit ansträngt, enligt central placerade källor.
Han efterträds av Stephen Odell som så sent som i mars i år utsågs som operativ chef, med ansvar för produktutveckling, produktion och inköp för Ford i Europa.
Fredrik Arph har inte gjort sig känd som den smidiga typen av företagsledare. Redan under sin tid i Trelleborgskoncernen drog han på sig missnöje från facket för sin hårdförhet vid företagsnedläggningar. Han lämnade efter sig en Trelleborgs-
koncern med stora strukturella problem.
I Göteborgs mera inflytelserika affärskretsar har hans osmidighet bland annat i sociala sammanhang inte bidragit till att Volvo fått det lättare, enligt källor som inte önskar bli citerade med namn.
När han tillträdde som vd 2005 var Volvo i ett gott skick ekonomiskt. CX 90 (en sk SUV) har varit en stor kommersiell framgång under hans tid som vd. Den mindre CX 60 har däremot introducerats allt för sent, men har förutsättningar att också den bli en storsäljare för Volvo.
Bränslesnåla och miljövänliga motoralternativ står det sämre till med i produktportföljen. Några hybridalternativ vad gäller motorer finns ännu inte tillgängliga. Diesel-el hybrider borde varit på ritbordet och bensin-el hybrider borde varit ute på marknaden.
Volvo personvagnar har under hans ledning inte i tid dragit konsekvenserna av de höjda oljepriserna och det ökade fokuset på miljö. Volvo står därför i dag med ett produktprogram som inte är anpassat till omvärldsförutsättningarna, vare sig vad gäller motorer eller bilmodeller.
Man kan förvänta sig av ägaren Ford genom den nye vdn söker bringa ordning i framförallt bilmodeller och motorer så att företaget blir möjligt att sälja inom en 2-3 års tid.