12212024Huvudnyheter:
Senaste kommentarer

Människan spår och marknaden rår

Hur ska Mona Sahlin ha det, undrade jag. 

Å ena sidan efterlyser hon insatser för att rädda Volvo (personvagnar). Å andra sidan vill hon vara miljö- och klimataktivist. Klimatfrågan är komplex vilket visas i en artikel på dagens brännpunkt i Svd 
Volvos problem är bland annat ett miljöproblem, vilket jag skrivit om i en tidigare bloggpost.

Människor köper färre bilar. En del av dem som köper bilar, väljer mindre och mera bränslesnåla bilar. Då är Volvo inget alternativ i dag.
Vem ska rädda Volvo?
Ingen ska rädda Volvo. Marknaden måste sköta anpassningen. Det finns analytiker som talar om att  produktionen kommer att minska med 13 miljoner bilar nästa år. Förra året producerades det 52,1 miljoner bilar i världen, enligt World Watch Institute. Till detta kommer ”lättare fordon/lastbilar, som var 18,9 miljoner enheter. Totalt  producerades det 71 miljoner fordon.  Av dessa var ynka 541 tusen hybridbilar.  
Kapaciteten däremot är 84 miljoner enheter. Detta ska vi ställa mot 71 miljoner producerade fordon. Det finns med andra ord en enorm överkapacitet. Frågan är inte om några fabriker ska stängas. Frågan är i vilken takt fabrikerna kommer att stängas och var. 
Vi kan detta sätta i relation till världens totala bilflotta som är 622 miljoner fordon. Produktionen var 2007  11,4% av bilflottan. Nästa år kommer att bli ett mardrömsår för bilindustrin. En 10-25% minskning i produktionen är att vänta. Beroende på vem som spår.
Produktionskapaciteten är felinställd i minst två avseenden. För lite kapacitet för miljöbilar och för lite kapacitet mot tillväxtmarknaderna.
I detta läge är det inte underligt  att ägarföretagen till Volvo och SAAB, GM och Ford prissätts till konkurspris. Dessutom har de sina egna strukturproblem.
Anpassningen kan innebära att Sverige förlorar ett eller två biltillverkare. Det är inte säkert att miljön förlorar på det. Marknaden genom konsumenterna talar. Enbart den som lyssnar noga till den överlever. Vi kan bara hoppas att Volvo blir en bättre lyssnare. Då har man förutsättningarna att bli en överlevare.
Med de resonemang som Mona Sahlin för riskerar det goda att bli det bästas fiende.

Vad händer nu?

Senaste artiklarna

Lämna ett svar

Lämna en kommentar