05192024Huvudnyheter:
Senaste kommentarer

Fildelning: den som har mest effektiv distribution vinner

Egentligen borde det inte vara en nyhet. Den att Sydsvenskan lagt ut en artikelserie om fildelning på the Pirate Bay. Tidningen rapporterar själv

Det borde vara självklart för varje aktör i mediebranschen att väja den mest effektiva distributionsformen.  Den 14 februari 1995 gavs det första numret av tidningen Metro ut. Redan första kvartalet levererade tidningen vinst till sina ägare. Vad var förklaringen? Metro hade billigare distribution. 
Man kunde distribuera tidningen till ett fåtal platser (tunnelbane- och busstationer) i stället till hem till var och en av läsarna. Distribution till några hundra platser är billigare än till hundratusentals platser. Det förstår var och en. Även om alla inte gjorde det direkt.
Distribtionssättet skapade lönsamhet och har ritat om mediekartan i många storstäder. Visst har traditionaliserna stretat emot, men nya mera effektiva metoder vinner i det långa loppet. 
Tidningen Metro är ett exempel på detta. Effektiv distribution är A och O om man ska överleva i mediebranschen. Sedan kan man dessutom bygga upp nya affärsmodeller kring just distributionen. Här ligger spännande utveckling framför oss.
Nu är det dags för kampen om distribution. Den här gången gäller det nätet. Där vill upphovsrättindustrin stämma distributören the Pirate Bay. 
Att det är tokigt förstår var och en. 
Kommer en rånad bank stämma Volvo om rånarna använt en sådan som flyktbil?
Rättegången kommer i det långa perspektivet att ha en bestående effekt. Den kommer att stärka the Pirate Bays varumärke. Affärsmodellen och tekniken kommer om the Pirate Bay stängs att användas av andra distributörer. Utvecklingen kommer inte att backa.
En annan aspekt är att de som använder sig av the Pirate Bay känner att det är moraliskt riktigt. Användarna anser att the Pirate Bay fyller en viktig funktion. Den har en funktion för att göra en marknad eller flera marknader mera effektiva. 
Samarbete kanske skulle kunna vara ett alternativ för upphovsrättsindustrin för att nå framgång. Nu har man själv valt att bli förlorare.
Det är bra att Sydsvenskan använder sig av de distributionsmetoder man finner mest ändamålsenliga.  Det är ännu bättre att man ger offentlighet åt vilken metodik på nätet som tidningen finner bäst. Det kommer att få efterföljare.
Andra medier: SvD, Sydsvenskan, Aftonbladet, DN

Vad händer nu?

Senaste artiklarna

Lämna ett svar

Lämna en kommentar