Det blev en östlänk med snabbtåg från Stockholm till Linköping blir det.
Precis som de rödgröna tar man inte totalgreppet och bygger ända ned till Malmö, synd.
Dubbelspår mellan Göteborg och Borås är ett steg i rätt riktning, precis som de rödgröna föreslog. Samtidigt är en höjning av hastigheterna till 250 kilometer i timmen för lite. Det krävs minst hastigheter på 350 kilometer i timmen för att göra tåget riktigt konkurrenskraftigt. Höghastighetståg krävs.
Satsningen på järnvägar där folk faktiskt åker är ett sundhetstecken. Här skiljer sig Alliansregeringen från tidigare socialdemokratiska regeringar och de rödgröna.
Att permanenta höjningen av anslaget till järnvägsunderhåll är också bra. Tågets trovärdighet måste stärkas. I dag är den på en allt för låg nivå. Socialdemokraterna satsade på nya spadtag, men missade underhållet. Man får hoppas att det nu kan göra att tågen inte betraktas som en del av Svenska Spel utan att Sj kan börja kallas för urverket i stället.