I dag har det kommit ett styrkebesked från fordonsindustrin. Bil Sweden, länk publicerar i dag försäljningssiffrorna för bilar och lastbilar. Personbilsförsäljningen ökade med 32,9% jämfört med förra året, enligt Bil Sweden, länk.
För de Svenska tillverkarna går det uppåt. Volvo sålde i november 4.955 bilar. Saab sålde 1.119 bilar. För helåret har Volvo hittills sålt 45.340 bilar. För Saabs del hamnar den siffran på 7.544 bilar, länk.
För Volvo representerar siffrorna ett styrketecken. Man är på marknaden för att stanna och utvecklas.
För Saab är siffrorna möjligen en lindring i helvetet. Man har en lång väg att vandra förrän man nått ljuset. Med Drygt 1.100 bilar sålda på en månad i Sverige är tunneln fortfarande beckmörk. Det ”Müllrar” möjligen i tunneln. Sannolikt är det mera sannolikt att den som köper en Saab satsar på en samlarbil. Det ska mycket till för att bilmärket ens finns kvar när november månads siffror publiceras 2012.
För Smart är siffrorna också nedslående, länk.
I år har man sålt 129 bilar. Det är en nedgång med 45%.
Miljöbilar och dieselbilar är vinnarna på den Svenska bilmarknaden. Dieselandelen ligger nu på 50% jämfört med 40% förra året. Den stora ökningen ligger på bilar som släpper ut 120, respektive 140 gram. Här ligger ökningen på 99 och 96%.
Den här typen av bilar fanns knappast för något år sedan, så ökningen är något mindre imponerande än den verkar vid ett första ögonkast. Trots vad bilindustrin säger om att det tar lång tid att ställa om så är marknadsmekanismen brutal. Antingen levererar det marknaden vill eller också är man borta. Då sätter man av de resurser som krävs.
Miljömedvetna kunder är det mest klimatsmarta ett land kan ha.
Fotnot: Bilden föreställer Bertil Moldén, vd för Bil Sweden