Att det inte skulle vara någon av de etablerade tillverkarna som skulle göra det hade de flesta på känn. Nej, det behövs någon av de nya aktörerna.
Den amerikanska tillverkaren Tesla har nu gjort det. Tillverkat en enbil som har en räckvidd på 50 mil, länk. Bilen heter Tesla Model S och är en fyrsitsig och fyrdörrars sportbil. En bil som kombinerar prestanda och miljömedvetenhet. Vad Tesla gjort är att tillverka och sälja elbilen fullt konkurrenskraftig med en traditionell bensinbil. Den begränsade aktionsradien har hittills varit problemet. Inte nog med 50 mils aktionsradie genom snabbladdning på 30 minuter och får man ytterligare 25 mils körning.
Mårtenssons meningar har tidigare uppmärksammat Tesla. Redan 2008 berättade vi om Teslas första bil Tesla Roadster, länk och har fortsatt följa företaget som tillverkar dessa innovativa elbilar, länk, länk. Vi har länge pläderat för att omställning till miljövänlig teknik i stor utsträckning är en fråga om attitydförändring, länk. Morötter kombinerade med piskor och inte bara det senare är det som fungerar långsiktigt, länk. Dessutom måste opinionsbildare våga stå fram ta risk och tro på tekniken.
Självklart är denna bil inte någon billig bil, pris från 643 000 kronor. Samtidigt är priset inte så radikalt mycket högre än att inte stordriftsfördelar kan få ned priset betydligt. BMWs bränslecellsbilar har till exempel en prislapp på åtskilliga miljoner. Där kommer det att ta mycket lång tid innan marknaden finns. Priserna måste ned närmast en tio- potens.
En miljökämpe som i sammanhanget förtjänar uppmärksamhet är Kaliforniens tidigare guvernör Arnold Scwarzenegger. Han arbetade med attityder och vågade själv vara ett föredöme.
Om Tesla blir en kommersiell framgång vet vi inte. Däremot vet vi att företaget har visat att elbilar är kommersiellt gångbara. Bara det är värt uppskattning.