02172019Huvudnyheter:

MENINGAR OCH REFLEKTIONER OM HUR VI FORMAR VÅR VÄRLD OCH VÅRT VARANDE, I DET STORA OCH DET LILLA, I DET AVLÄGSNA OCH DET NÄRA

Victor Muller förlorade första ronden mot GM

Första ronden i rättsstriden, länk, länk, länk mellan SAABs tidigare moderbolag Spyker och GM går till biljätten GM.

Domaren Gerswin Drain i rättegången mellan Spyker och GM menade att det inte gjorts något fel, länk, länk. I stället hade GM full rätt att hindra nya ägare att ta del av deras teknologi. Enligt distriktsdomstolen avvisas nu målet. GM är självklart nöjda med utslaget medan Spyker och dess VD Victor Muller väntar på det skriftliga beslutet för att se om man ska överklaga domen.

Beslutet från domstolen kommer en smula oväntat. Skadeståndstalan på 3 miljarder US dollar ansågs av bedömare ha en relativt god chans.

För Spyker och Victor Muller är utslaget självklart ett kraftigt bakslag. Man hae säkert förväntat sig en god förlikning med möjligheter att den vägen finansiera bolagets verksamhet.

I vart fall tillfälligt verkar historien om den Svenska biltillverkaren SAAB att ta slut nu. I Trollhättan planeras visserligen för en produktion av gamla 9,3 serien. Köparen lär finnas i Kina. På den Europeeiska marknaden däremot lär det inte vara möjligt att sälja denna modell eftersom den inte når upp till vissa EU krav. Idén om att tillverka elbilar lär däremot vara lagd på is. På Stallbacka-området i Trollhättan där SAAB en gång tillverkades är det numera ganska tyst och öde.

I Göteborg däremot avvecklas SAAB bolaget av konkursförvaltarna. Den processen lär fortgå flera år framaåt. Ett styckc industrihistoria verkar definitivt och långsamt gå i graven.

Bilindustrin kris är inte bara Svensk. Vi kommer att få se många fler tillverkare som ger upp i framförallt Europa.

I Norge där elbilar slipper både moms och skatter tar den fart. Den lilla exklusiva elbilstillverkaren Tesla har sin viktigaste marknad i Europa i Norge. Man har hela 1.000 ordrar på sin modell S, länk. I sin billigaste utformning kostar bilen cirka 600.000 kronor jämfört med drygt en miljon för laddhybriden Fisker Karma.

I Norge anses Tesla inte som dyr för att vara en exklusiv bil. Den är närmast hälften så dyr som bensindrivna konkurrenter. Allt beroende på subventioner. Aktionsradien för en Tesla är fortfarande ganska blygsamma 260 km på en laddning. Så det är långt kvar innan lyftet kommer för elbilarna.

Vad händer nu?

Relaterade artiklar

Lämna ett svar

Lämna en kommentar