12192024Huvudnyheter:
Senaste kommentarer

Kreugers skönhet seglar än

Man kan gissa att det var samma nu som då – vädermässigt alltså: Stockholms gator smutsiga och fula efter en lång vinter, trötta och bleka människor som längtade efter sol och värme.

I övrigt var det en annan värld. Kriget, det stora kriget i Europa, var ännu otänkbart. Det var gatudammet till trots optimismens tid, modernismens – jazz, Picasso, begynnande globalisering. 1913 är året efter Stockholmsolympiaden. Mannen som byggt Stadion ska snart fylla 32: Ivar Kreuger.

Det går bra för honom. I februari startar han Aktiebolaget Svenska Förenade Tändsticksfabriker, början till hans imperium.

Man kanske skulle ha en båt, tänker han också. Fira lite. Båtmässan var inte uppfunnen som förvarnare om förestående islossning, men det var ju bara att kika i almanackan för att se vartåt det bar.

Den vackraste och fränaste daycruiser man kan tänka sig vore ball, tänkte han. Något som får folk att vända på huvudet. Två varv.

Det finns inga daycruisers i Stockholm 1913. Men båtar finns, och konstruktörer.

Knut Ljung på Hästholmsvarvet mellan Kvarnholmen och Finnboda förstår vad Kreuger vill ha och beställningen är glasklar: den snyggaste båt Stockholm sett – priset frågar vi inte efter. Låt det gå fort!

Resultatet är en ritning av expresskryssaren ”M/Y Loris”, 15 meter lång. Det finns en fantastisk gruppbild av arbetsstyrkan, 17 man om jag minns rätt, som byggde henne på fyra månader. Smeden i mitten, stor, svartskäggig och ingen man nog kritiserade ostraffat.

Jag läser att det regnade hela sommaren 1913. Det gjorde nog inte Kreuger så mycket, på den tiden körde man inte själv (eller vårrustade om någon undrar varför man inte sett bilder på honom när han målar snobbranden i båtklubben).

Han satt i salongen, blyg redan då, kikade ut för att se om folk vände sig om. Inte gick det fort heller, endast 12 knop. Men redan efter kriget har förgasartekniken utvecklats, ny motor kom på plats och vips går det i 22 knop. Slutligen får man upp henne i 29 knop. Men det kostar att ligga på topp: 160 liter i timmen närmare bestämt.

I likhet med många äldre dricker hon inte mycket längre. Klyver helst sjön i 15 knop med extrem lätthet (fast klarar ännu 27) och får plastskepparna att slå ner blicken och önska att även de kunde köra precis så fort utan att riva upp halva Mysingen.

1997 visades hon upp på Båtmässan, skandalöst snygg, renoverad från halvvrak på väg att eldas upp till glänsande nyskick. Sedan dess går hon i charter på Stockholms vatten med hemmahamn i Gustavsberg.

Listan på prominent folk som fått njuta av tändstickskungens våta dröm torde var en våt dröm också för festfixare: Björn Borg, Greta Garbo, Bosse bildoktorn, kungen och drottningen, Mary Pickford och Douglas Fairbanks, Tricia Guild, och så vidare.

Gäsp.

Det var lite bättre förr. För vissa, förvisso, men ändå.

Och Kreuger fick rätt: än i dag vänder folk på huvudet efter hans kärlek Loris. Buga kan man gott göra också. Och säga grattis på 100-årsdagen.

Vad händer nu?

Senaste artiklarna

Lämna ett svar

Lämna en kommentar