11152024Huvudnyheter:
Senaste kommentarer

Värmdö kommun satsar

Den dåliga kollektivtrafiken slår hårt mot Värmdö kommun. Allt fler chefer måste därför han en bil som bekostas av skattebetalarna. På kanslisvenska kallas det förmånsbil. Självklart kan inte dessa chefer som tvingas till uppoffringen att åka förmånsbil eller som det i folkmun kallas tjänstebil till jobbet och tvingas betala trängselskatter. Det får skattebetalarna också göra.

Dessutom måste dessa bilar ha två uppsättningar av däck. Då krävs det förvaring, som även denna betalas av skattebetalarna. Det verkar också som om cheferna vare sig har tid eller kunskap att byta däck. Därför känns det tryggast att låta proffs sköta jobbet. Notan står även här skattebetalarna för.

Att kollektivtrafikproblemet accelererar visas av att antalet tjänstebilar ökade från 14 stycken vid utgången av 2014 till att vara 25 vid utgången av 2015. En ökning av tjänstebilsflottan med 78%. Om ökningstakten håller i sig kommer kommunen om fem år att han en bilpark på hela 454 bilar. Då får man säkert tillsätta en speciell tjänstebilschef som säkert också behöver en egen tjänstebil. Så siffran torde då bli 455 bilar.

Valet av bil avspeglar chefens kynne. Här kommer några exempel:

Kommundirektören själv, Stellan Folkesson, vill utstråla både kultur och teknisk sofistikering. Hans val blir franskt och med en fläkt av flydd socialism. För att inte tala om utsökt komfort. Därför blir det självklara valet en Citroen DS 5 hybrid.

Ordningskvinnan och bygglovchefen, Jelinka Hall vill utstråla styrka, i vart fall på utsidan. Därför bil det en stor svart SUV. Mitsubishi Outlander är valet. Inte så lång räckvidd utan behöver tanka energi på kontoret ganska ofta.

Även Lars Öberg, chef för samhällsbyggnad- och tillväxtsektorn vill markera storlek. Även här blir valet en SUV, en Mitsubishi Outlander. Han väljer dock en vit utgåva. Kanske för att framstå som om hans samvete är vitare än vad det är. På insidan är bilen inte så spännande. Där lyser en lite av trist byråkratisk organisation  vid förarsätet i stället för nytänkande.

Även näringslivschefen Lars Berlin har behov av att åka stort. Han har bytt bort Volvon till  en Mitsubishi Outlander. Dock väljer han den billigaste modellen. Han verkar ha behov av att markera distans. Färgen blir därför självklart svart. På insidan blir intrycket plastigt och förarsätet har redan tendenser till att bli nedslitet. Som en företagare sa om ekipaget: From far good, but far from good.

Kansliavdelningens chef Frida Ragnarsson är jurist. Det markerar hon med distans och mycket plåt.Även har blir det en Mitsubishi SUV. En modell som lämpar sig väl att kryssa mellan advokatkontoren i Stockholms innerstan. Inte så mycket sofistikering, men lite tänk i alla fall.

Ekonomichefen Hans Ivarsson kör däremot ekonomiskt. En Golf blir det. Färgen är revisorsgrå. Samtidigt är det bra fart på detta ekipage som har 110 hästkrafter. Överlägset bäst andrahandsvärde. Kanske känner sig ekonomichefen sig yngre i en liten bil. Piggare, helt enkelt.

En prestigefylld man återfinns i samhällsutvecklingschefen Henrik Lundberg. Själv talar han om kvalitet. Här är det Mercedes som gäller. Visserligen en B klass, men ändå en Merca. Lundberg har dessutom valt en bil som har så högt i tak att han kan köra med hatten på.

Den sparkade personalchefen och numera hemtjänstchef Björn Larsson kör på rött. I vart fall till färgen. En Volvo V70 av business edition. Hårt på utsidan och ombonat inuti var idén.

Vad händer nu?

Relaterade artiklar