02172019Huvudnyheter:

MENINGAR OCH REFLEKTIONER OM HUR VI FORMAR VÅR VÄRLD OCH VÅRT VARANDE, I DET STORA OCH DET LILLA, I DET AVLÄGSNA OCH DET NÄRA

Papperstidningsdöden

Att papperstidningsbranchen är i kris är välkänt. Som ett inlägg i debatten om effekterna av denna väcker medieanalytikern Olle Lidboms uttalande om Svenska Dagbladet känslor, länk. Han menar nämligen att papperstidningen Svenska Dagbladet  är borta inom fem år. Många protesterar. Andra vill inte se det. En tidning som knappt tjänar några pengar har svårt att överleva. Om cirka femtio miljoner av intäkterna är presstöd och man ändå bara tjänar någon enstaka miljon är läget prekärt. Sparplan efter sparplan har minskat de redaktionella resurserna. Snart är det slut på möjligheten att spara.

Det är högst sannolikt att pappersversionen av SvD inte finns om fem år Allt annat vore märkligt. Inte bara SvD kan vara borta. En hel del av den västsvenska mediakoncernen Stampens tidningar lär också vara borta. Sydsvenskan är förmodligen också ett minne blott. I vart fall är de borta som papperstidningar. Konkurser kommer att bli relativt vanligt i papperstidningssverige. Hur många av de gamla kända märkena som kommer att leva vidare som papperstidningar återstår att se.

Konceptet med papperstidningar var så länge det höll enkelt och brilliant. Prenumerationerna skulle bekosta tryck och distribution. Annonserna skulle skapa vinsten. Att annonsörerna nu sviker gör kalkylen omöjlig. Bland de fem företag som har högst annonsintäkter på nätet återfinns inget traditionellt medieföretag. I stället är det företag som Google, Facebook, Yahoo, Microsoft och en del andra ”nya” aktörer som attraherar annonskapitalet.

Konceptet papperstidningen har förlorat i attraktion även som investeringsobjekt. De affärer som gjorts de senaste åren har varit för att konsolidera. Bonnier förvärvade i april 2014 Helsingborgs Dagblad. Sedan slog man ihop Sydsvenskan och Helsingborgs Dagblad.

Bland de mera märkliga förvärvsstrategierna i Mediesverige står tidningskoncernen Gota Media för. Man har med en stor kassa i ryggen förvärvat mindre landsortstidningar i snabb takt. Utgångspunkten har varit en idé om att landsortstidningar inte kommer att få samma problem som storstadstidningarna. Om man ändå skulle drabbas av en ”storstadstidningskris” skulle den först komma om ett antal år. Nu har den strategin slagit fel. Krisen för landsortstidningarna är i dag på många sätt värre än för storstadstidningarna. Gota media har sannolikt investerat fel och definitivt betalt för mycket för sina förvärv. Rörelseresultatet för Gota media var 2013 minus 34 miljoner jämfört med minus 21 miljoner 2012. Man tjänar 9 miljoner kronor på en omsättning på 1,1 miljard. Verksamhetens lönsamhet är helt beroende av hur skicklig man är på att placera sin kassa. Då behövs egentligen inga tidningar. Rent resultatmässigt är de bara ett problem.

Nättidningen som kan läsas i telefon, läsplatta eller dator kommer inom fem år att vara det naturliga förstahandsvalet för mediakonsumenterna. Distributionsmodeller som Metro har redan passerat bäst före datum.

Utmaningen för media på nätet är intäktsmodellen. För Svenska Dagbladet blir det en nedskärning i omsättning till en tiondel av dagens miljard för papperstidningen om man bara finns på nätet. Nya modeller, strukturer för att kombinera i redaktionellt innehåll, annonser, annonsformer  kommer att krävas. Spotify och Readly är två exempel som kanske kan bli stilbildande. Fortfarande är de dock oprövade.  Ingen nyhetsnediamodell på nätet har ännu så länge visat på långsiktig överlevnadsförmåga.

Vad händer nu?

Relaterade artiklar

Lämna ett svar

Lämna en kommentar